Drepturile pasagerilor în transportul aerian

Este important să îți cunoști drepturile dacă întâmpini una dintre următoarele probleme: zbor întârziat, anulat, refuz la îmbarcare, bagaj pierdut.

Este evident că în cazul refuzului la îmbarcare și cel anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor, pasagerii se confruntă cu neplăceri grave și dificultăți, motiv pentru care a fost adoptat și ratificat Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului Europeana și al Consiliului. 

Cui se aplică regulamentul?

Potrivit regulamentului european, pasagerii care pleacă de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru în care se aplică tratatul și cei care pleacă de pe un aeroport situat într-o țară terță către un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru în care se aplică tratatul (cu excepția situației în care au primit indemnizații sau compensații și au beneficiat de asistență în țara terță respectivă) sunt îndreptățiți la a primi compensații dacă se află   într-una dintre împrejurările sus-menționate.

Ce înseamnă ?

În ipoteza în care zborul pleacă cu întârziere, ține minte că ai dreptul la asistență, la rambursare și la un zbor de întoarecere, în funcție de durata întârzierii și de distanța zborului.

Trebuie să ai în vedere faptul că dacă zborul are o întârziere de cel puțin 2 ore la plecare, compania aeriană trebuie să îți ofere asistență (gustări și băuturi răcoritoare și, dacă este necesar, cazare).

Dacă ai ajuns la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, ai dreptul la despăgubiri a căror valoare se calculează în funcție de distanța zborului. Cu toate acestea, dacă compania aeriană susține că întârzierea a fost determinată de circumstanțe extraordinare, aceasta trebuie să facă dovada intervenirii acestor împrejurări – de exemplu extrasul jurnalului de bord. În această ultimă situație, chiar dacă nu vei primi despăgubiri, operatorul aerian trebuie totuși să îți ofere o altă soluție (rambursare sau redirecționare) și asistență (mese și/sau cazare) pe durata așteptării unui alt mijloc de transport.

img-0
img-1

Deși anularea zborurilor creează dificultăți și neplăcerile pasagerilor, acestea trebuie să fie minime potrivit Regulamentului (CE) nr. 261/2004. Prin urmare, ne aflăm în situația unei anulări atunci când:

  • orarul inițial de zbor a fost anulat și eși transferat către un alt zbor planificat;
  • avionul a decolat, dar a fost obligat să se reîntoarcă pe aeroportul de plecare și ai fost transferat către alt zbor;
  • avionul aterizează pe un aeroport care nu este destinația finală indicată pe bilet, cu excepția cazurilor în care această ipoteză se încadrează la cazurile de întârziere.

Este important să îți cunoști drepturile în cazul în care zborul a fost anulate, deoarece ai dreptul de a alege între rambusare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare. Trebuie să ții cont de faptul că din momentul în care ai optat pentru una din aceste variante, nu mai ai niciun drept în privința celorlalte două. În plus, ai dreptul la asistență în aeroport.

Ești eligibil pentru a obține despăgubiri dacă ai fost informat cu privire la anularea zborului cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului.

Asemănător ipotezei întârzierii zborului, dacă anularea zborului a fost determinată de circumstanțe majore și compania aeriană face dovada intervenirii acestora, din păcăte nu vei putea obține despăgubiri.

Compania aeriană are posibilitatea să refuze îmbarcarea pasagerilor în următoarele situații:

  • din motive de siguranță, securitate sau sănătate (de exemplu, dacă nu ai informat compania aeriană în avans în legătură cu posibile boli infecțioase sau alergii severe) sau dacă nu ai documentele de călătorie corecte;
  • dacă nu ai utilizat biletul de plecare de pe o rezervare care a inclus un zbor de întoarcere;
  • dacă nu te-ai îmbarcat pentru zborul/zborurile precedent(e) inclus(e) într-o rezervare cu zboruri consecutive;
  • dacă nu ai documentația necesară pentru animalul de companie cu care călătorești.

Cu toate acestea, dacă nu te afli într-una dintre situațiile expuse mai sus și te-ai prezentat a timp la check-in cu o rezervare valabilă și cu documentația de călătorie necesară, iar compania aeriană vă refuză îmbarcarea din cauza suprarezervării sau din motive operaționale și nu dorești să renunți de bună voie la locul tău, dispui de următoarele opțiuni: 

  • dreptul la despăgubiri;
  • dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau găsirea unui zbor alternativ de căre compania aeriană;
  • dreptul la asistență.
img-2
img-3

Conexiunea pierdută reprezintă împrejurarea în care un pasager pierde un zbor, deoarece în cazul zborului anterior nu a fost respectat intervalul orar anunțat. Este important să știi că poți obține compensație doar dacă atât zborul cu probleme, cât și zborul a cărui conexiune a fost pierdută se află pe aceeași rezervare.

Prin urmare, dacă cele două zboruri figurează pe aceeași rezervare și ai pierdut conexiunea pentru cel de-al doilea zbor poți obține compensația care ți se cuvine chiar și pentru o întârziere mai mică de 3 ore.

Însă, dacă ai o rezervare la două companii aeriene diferite, pe două rezervări diferite, prima companie nu este ținută de intervalul orar al zborului de legătură. Astfel, dacă ai pirdut zborul zborul de legătură din cauza unei întârzieri a zborului inițial de 2 oare nu vei putea obține compensație.

img-4
img-5
img-6

Află Gratuit Dacă Ești Eligibil Pentru A Obține Compensații

Dacă ți-au fost cauzate neplăceri din cauza întârzierii, anulării zborului sau ți-a fost refuzată îmbarcarea completează formularul în mod gratuit și în doar 2 minute pentru a afla dacă te încadrezi în cerințele pentru a primi despăgubiri de până la 600 de Euro.